از یاد رفته گان

وبی برای نسل جوان

از یاد رفته گان

وبی برای نسل جوان

دیدارحضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در جمع پرشور دانشجویان

دانشگاه فردوسی مشهد در سخنان مهمی ضمن تبیین تفاوت دیدگاه مبانی غرب و اسلام نسبت

به انسان و وظایف فردی و اجتماعی او، لزوم بازشناسی الگوی توسعه و مدل مورد نیاز

 

برای پیشرفت کشور را مورد تأکید قرار دادند و تصریح کردند: پیشرفت کشور تنها بر

اساس الگوی اسلامی - ایرانی امکان پذیر است و مهمترین وظیفه نخبگان اعم از دانشگاهی

و حوزوی تنظیم نقشه جامع پیشرفت کشور براساس مبانی اسلام است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به دو دیدگاه و گرایش غلط نسبت به تحول و پیشرفت

افزودند: یک دیدگاه مربوط به جریانی است که از نام توسعه و پیشرفت سوءاستفاده و تحت

این شعار زیبا، خیانتها و ظلم های فراوانی را در حق بشریت روا کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی، وابستگی کشور به غرب در دوران قاجار با عنوان پیشرفت، مقابله

جریان انگلیسی مشروطه با رهبران واقعی مشروطه تحت عنوان تحول خواهی، دیکتاتوری سیاه

رضا خان و حکومت استبدادی محمدرضا پهلوی با شعار ترقی و اصلاح، استعمار ملتها با

نام پیشرفت ملتها و ارمغان ناامنی و کشتار از جانب امریکا برای مردم عراق و

افغانستان با شعار پیشرفت، دنیای آزاد و دموکراسی را نمونه های بارزی از سوءاستفاده

از نام توسعه برشمردند و خاطرنشان کردند: دیدگاه غلط دوم نسبت به پیشرفت، جریانی

است که با هرگونه تحول و نوآوری مخالفت می کند.

ایشان با تأکید بر اینکه بحث درخصوص الگوی پیشرفت به معنای تصمیم برای شروع پیشرفت

در ایران نیست افزودند: ملت ایران از سالها قبل و با آغاز نهضت اسلامی مسیر پیشرفت

خود را آغاز کرده است و تشکیل نظام اسلامی در ایران بزرگترین و شگفت آورترین تحول و

پیشرفت در ایران بود زیرا یک حکومت کودتایی، مستبد و موروثی به یک حکومت مردمی

واقعی تبدیل شد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به پیشرفتهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و علمی بهت

آور ملت ایران در 27 سال گذشته و قرار گرفتن ایران از لحاظ رشد علمی در درجات اول

دنیا تأکید کردند: البته این به معنای نادیده گرفتن عقب ماندگی های تاریخی نیست ولی

سرعت حرکت علمی در ایران شتاب زیادی گرفته به گونه ای که امروز پیچیده ترین

فناوریها به دست توانای دانشمند جوان ایرانی طراحی و ساخته می شود.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان علت طرح لزوم بازشناسی الگوی پیشرفت کشور خاطرنشان

کردند: هدف از تعریف شفاف و ضابطه مند از مدل پیشرفت، ایجاد یک باور همگانی در میان

نخبگان و عامه مردم درخصوص ضرورت تعیین الگوی صحیح توسعه است.

ایشان در همین زمینه افزودند: غربیها در تبلیغات خود، اینگونه القاء کرده اند که

توسعه و پیشرفت مساوی با غربی شدن است و متأسفانه برخی از کارگزاران و نخبگان کشور

نیز مدل پیشرفت را صرفاً یک مدل غربی می دانند که این

مسئله ای غلط و خطرناک است.

ایشان شکستن این طلسم را یک وظیفه مهم برشمردند و تصریح کردند: به طور قاطع می گویم

الگوی غرب برای توسعه یک الگوی ناموفق است زیرا با وجود دستیابی کشورهای غربی به

ثروت و قدرت، ارزشهای انسانی و معنویت در این جوامع از بین رفته اند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه تنظیم الگوی پیشرفت کشور براساس الگوی

اسلامی – ایرانی یک مسئله حیاتی است خاطرنشان کردند: اگر این الگوی اسلامی – ایرانی

در مرحله عمل به اجرا گذاشته شود، قطعاً به الگوی مورد استفاده کشورهای دیگر تبدیل

خواهد شد همانگونه که بسیاری از کارها و موفقیت های ملت و کشور ایران برای دیگر

کشورها و ملتها الگو شده است.

رهبر انقلاب اسلامی، دلیل به نتیجه نرسیدن مدل توسعه غربی در نظام اسلامی را ماهیت

متفاوت مبانی دیدگاه اسلام و غرب نسبت به پیشرفت و جایگاه انسان در این پیشرفت

دانستند و افزودند: در دیدگاه غرب، پیشرفت مادی، و محور آن سود مادی است بنابراین

در چنین دیدگاهی اخلاق و معنویت می تواند قربانی پیشرفت شود.

ایشان با تأکید بر اینکه در دیدگاه اسلام پیشرفت مادی هدف نیست بلکه وسیله ای برای

رشد و تعالی انسان است، خاطرنشان کردند: در جهان بینی اسلام، ثروت، قدرت و علم،

وسیله رشد انسان و زمینه ساز برقراری عدالت، حکومت حق، روابط انسانی در جامعه و

دنیای آباد هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به اختیار انسان برای پیمودن مسیر خودپرستی تا

خداپرستی به منظور رسیدن به رستگاری در دیدگاه اسلام و مذموم بودن دلبستگی به دنیا

در این مسیر تأکید کردند: در عین حال اسلام از زوایه اجتماعی، وظیفه انسان را

مدیریت دنیا و استفاده از استعدادهای فراوان طبیعی برای آبادانی دنیا می داند.

رهبر انقلاب اسلامی الگوی پیشرفت مبتنی بر معنویت، را مدل مطلوب توسعه دانستند و

خاطرنشان کردند: افرادی که در مراکز برنامه ریزی و علمی کشور درخصوص مسائل اصلی

همچون مسائل اقتصادی و سیاسی متمرکز هستند باید از الگوها و دستورالعمل های غربی

پرهیز کنند.

ایشان، استقلال ملت ایران را مثال زدنی خواندند و تأکید کردند: باید با پرهیز از

انفعال دربرابر حرکت قدرتمندان عالم، این استقلال در همه عرصه ها نشان داده شود.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه ملت ایران از ابتدای پیروزی انقلاب

اسلامی به ویژه در دوران دفاع مقدس همواره در مقابل فشار تبلیغات دشمن مقاومت کرده

است، خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی، دشمن سخن از تحریم می گوید در حالیکه تحریم

مسئله جدیدی نیست زیرا ملت ایران همواره در تحریم قرار داشته و در عین حال پیشرفت

های علمی خود را در شرایط تحریم به دست آورده است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تقویت اعتماد به نفس ملی و همت، مجاهدت و اتحاد در

کشور زمینه ساز رسیدن به اهداف والا است.

ایشان همچنین دانشجویان را به نقد منصفانه و نقدپذیری متواضعانه و تحمل و مدارای

سیاسی در محیط های دانشگاهی، لزوم حفظ اصول و روحیه آرمانگرایی در میان دانشجویان و

پرهیز از محافظه کاری، و توجه بیش از پیش به تحقیق، پژوهش و تعمیق علمی و خودسازی

اعتقادی و عملی و جدی گرفتن ورزش توصیه کردند.

در ابتدای این دیدار آقایان سعید رضایی دانشجوی مهندسی مکانیک و دارنده رتبه اول

کشوری در سومین جشنواره جوان خوارزمی _ سید جواد حسینی نژاد دانشجوی رشته دستیار

تخصصی مغز و اعصاب و دانشجوی نمونه سال 83 و 84 دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جواد

خدایی دانشجوی معماری و دارنده رتبه اول قرائت قرآن و اذان کشور، خانم عطیه

محمد‌زاده دانشجوی رشته پزشکی و عضو مرکز دانشجویی تحقیقات جراحی عروق و احسان

عظیمی دانشجوی رشته مهندسی برق و نماینده تشکلهای دانشجویی استان خراسان نظر خود را

درباره مسائل دانشجویی و دانشگاهها بیان کردند. این دانشجویان در سخنان خود بر این

موضوعات تاکید کردند:

- راه اندازی و تقویت مراکز علمی ترکیبی با همکاری حوزه و دانشگاه و ایجاد

پژوهشکده‌های فرهنگی در دانشگاهها

- استفاده از ظرفیت دانشگاهها برای اجرایی شدن اصل 44

- انتقاد از فعال نبودن بنیاد نخبگان

- ضرورت ورود دانشجویان به عرصه تولید علم و پژوهش

- مطابق نبودن موضوعات پایان نامه های دانشجویی با نیازهای واقعی جامعه و تجدید نظر

در شاخصهای ارتقای علمی اساتید

- لزوم حضور موثر دانشجویان در تصمیمات فرهنگی دانشگاه‌ها

- انتقاد از کند بودن برخورد با مفاسد اقتصادی

 

منوچهر متکی وزیر خارجه کشورمان از مذاکرات ایران و آمریکا در عراق

 

 

منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان که در پاکستان به سر می‌برد در خصوص مذاکرات ایران و آمریکا گفت: این مذاکرات در عراق، پیرامون عراق و با حضور نمایندگان دولت عراق در 28 می (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد‌.

 

وی افزود: ریاست طرف ایرانی را یکی از دیپلمات‌های با سابقه در سطح سفیر برعهده خواهد داشت.

 

وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در سی و چهارمین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در پاکستان به سر می‌برد.  

آیا دین اجل و پایان دارد؟

ادامه مطالب قبلی 

 

حکما قاعدهاى دارند، مىگویند: «القسر لا یدوم» یعنى یک امر غیر طبیعى دوام پیدا نمىکند، هر جریانى که غیر طبیعى باشد باقى نمىماند و تنها جریانى که طبیعى باشد قابل دوام است.مفهوم مخالف این سخن این است که جریانهاى طبیعى قابل دوام است، امکان بقاء دارد، ولى جریانهاى غیر طبیعى امکان دوام ندارد.

علیهذا اگر دین بخواهد در این دنیا باقى بماند باید داراى یکى از این دو خاصیتى که عرض کردم بوده باشد: یا باید در نهاد بشر جاى داشته باشد، در ژرفناى فطرت جا داشته باشد، یعنى خود در درون بشر به صورت یک خواستهاى باشد، که البته در آن صورت تا بشر در دنیاست باقى خواهد بود، و یا لا اقل اگر خودش خواسته طبیعى بشر نیست، باید وسیله باشد، باید تامین کننده خواسته یا خواستههاى دیگر بشر باشد، اما این هم به تنهایى کافى نیست، باید آنچنان وسیله تامین کنندهاى باشد که چیز دیگرى هم نتواند جاى او را بگیرد، یعنى باید چنین فرض کنیم که بشر یک

 

رشته احتیاجات دارد که آن احتیاجات را فقط دین تامین مىکند، چیز دیگرى غیر از دین و مذهب قادر نیست آن احتیاجات را تامین کند، و الا اگر چیزى در این دنیا پیدا شد که توانست مثل دین یا بهتر از دین آن حاجت و آن خواسته را که دین تامین مىکرده است تامین کند، آنوقت دین از میان مىرود، خصوصا اگر بهتر از دین هم تامین کند.

در پیشرفت تمدن چقدر چیزهاست که به چشم خودمان مىبینیم زود به زود عوض مىشود، یک چیزى مىآید و فورا جاى آن را مىگیرد.یک مثال محسوس عرض کنم، خیلى ساده: تا چند سال پیش همه ما جوراب نخى مىپوشیدیم، یکمرتبه این جورابهاى نایلونى آمد.تا آمد بلادرنگ جورابهاى نخى از بین رفت و حتى کاسبها و آن کسانى که کارشان و شغلشان کار جوراب نخى فروشى بود اگر به کار دیگرى تغییر شغل ندادند همه از بین رفتند، چون بشر عاشق چشم و ابروى جوراب نخى نیست، جوراب مىپوشد براى اینکه جوراب داشته باشد، پوششى براى پا داشته باشد، مىخواهد دوام داشته باشد، قشنگ و زیبا باشد، لطیف باشد، وقتى یک چیزى آمد که دوامش از این بهتر و خودش هم لطیفتر و صرفهاش نیز بیشتر است، این باید برود دنبال کارش زیرا زمانى خواستههاى بشر را تامین مىکرد و تا آن زمان هم جا داشت، حالا چیز دیگرى پیدا شده که آن خواسته را خیلى بهتر از آن تامین مىکند.

چگونه است که وقتى چراغ برق آمد چراغ موشى را باید از سرویس خارج کرد؟صنار هم آن را نمىخرند؟بشر چراغ موشى را براى چکار مىخواست؟آن را براى حاجتى مىخواست.چراغ برق آمد، هم نورش از آن بهتر بود و هم دود نمىکرد، پس دیگر چراغ اولى را مىاندازد دور، باید برود، چون خواستهاى را که او تامین مىکرد برق خیلى بهتر از آن تامین مىکند.

اما اگر چیزى باشد که در اجتماع بشر آنچنان مقام و موقعیتى داشته باشد که هیچ چیز دیگر قادر نباشد جاى آن را بگیرد، آن خواستهاى را که او تامین مىکند، هنرى که او دارد، کارى که او دارد، هیچ چیز دیگر نتواند کار او را انجام دهد، نتواند هنر او را داشته باشد، ناچار باقى مىماند.

شما در این شرکت نفتخودتان اگر در جایى کارگرى داشته باشید و کارگرى بهتر از او پیدا کنید، خیلى دلتان مىخواهد آن کارگر اول خودش استعفا داده کنار رود و آن کسى که بهتر است بیاید جاى او را بگیرد، اما اگر کارگر اولى هنر

 

منحصر به فردى داشته باشد امکان ندارد بگذارید برود، نازش را مىکشید و نگهش مىدارید.

پس دین اگر بخواهد باقى باشد یا باید خودش جزو خواستههاى بشر باشد، یا باید تامین کننده خواستههاى بشر باشد آن هم بدین شکل که تامین کننده منحصر به فرد باشد.

اتفاقا دین هر دو خاصیت را دارد، یعنى هم جزو نهاد بشر است، جزو خواستههاى فطرى و عاطفى بشر است و هم از لحاظ تامین حوائج و خواستههاى بشرى مقامى را دارد که جانشین ندارد و اگر تحلیل کنیم معلوم مىشود اصلا امکان ندارد چیز دیگرى جایش را بگیرد.

فطرى بودن دین

قرآن راجع به قسمت اول که دین را خدا در نهاد بشر قرار داده این طور مىفرماید: فاقم وجهک للدین حنیفا فطرة الله التی فطر الناس علیها (1) .

توجه خویش را به سوى دین حقگرایانه پایدار و استوار کن.همانا این فطرة الله را که همه مردم را بر آن آفریده، نگهدار.

على(علیه السلام)نیز انبیاء را این طور تعریف مىکند: «خدا انبیاء را یکى پس از دیگرى فرستاد تا اینکه وفاى آن پیمانى را که در نهاد بشر با دستخلقت بسته شده از مردم بخواهند، از مردم بخواهند به آن پیمانى که با زبان بسته نشده و روى کاغذ نیامده بلکه روى صفحه دل آمده، روى عمق ذات و فطرت آمده، قلم خلقت او را در سر ضمیر، در اعماق شعور باطن بشر نوشته است، به آن پیمان باوفا باشند» (2) .

غرضم استشهاد نبود که از راه استشهاد به قرآن مدعاى خود را اثبات کرده باشم

..............................................................
1.روم/30.
2.نهج البلاغه، خطبه اول.

ادامه دارد

 

موانع ازدواج

جوانان عزیز باید توجه داشته باشند تادرامر ازدواج سختگیریهای بی مورد نکنند .

مواردی را که میتوان سر لوحه کارخود قرار دهند وبا توکل به خداوند  این امر مهم  را انجام دهند به شرح ذیل است.

  1. توکل به خداوند داشته باشند که میفرمایند اگر شما فقیر باشید خداوند شما رابی نیاز میکند .
  2. جوانان باید دامن همت به کمر زنند و به نیروی و بازوی خود تکیه کنندبه خصوص بعد از ازدواج که این نیروها افزایش یافته وانگیزه کار زیاد میشود
  3. توقعات را کم کنید لازم نیست تمام وسایل ازدواج در حد رفاه مهیا باشد
  4. خانواده ها در مورد امر ازدواج سختگیری نکنندجوانان باید توجه داشته باشند که به فکر ازدواج با افراد سرمایه نباشند که لازمه اش مخارج سنگین است .
  5. اهل ایمان سعی کنند که در امر ازدواج مقدم شوند وخوانواده ها یی را که با یکدیگر سنخیت دارند به یکدیگر معرفی کنند امام صادق ع میفرماین یکی از گروه هایی را که خداوند در روز قیامت به دیده رحمت می نگرد کسی است که سبب ازدواج انسان مجردی شود .

تاریخ ارسال مطلب بعدی ۳۰/۲/۱۳۸۶