رساله توضیح المسائل آیتالله «جعفر سبحانی» یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم روز یکشنبه هفتم خرداد منتشر شد.
به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا در قم، این رساله عملیه در ۵۵۰صفحه در قطع رقعی و در پنج هزار نسخه توسط مؤسسه امام صادق (ع) در قم منتشر شده است.
توضیح المسائل مذکور متشکل از دو هزار و ۶۵۰مساله فقهی، اجتماعی، احکام، عقاید و امور مبتلابه از جمله احکام نماز ، طهارت ، زکات ، حج ، بیع ، قرض، ازدواج، غصب، وقف و ارث است.
مباحثی از جمله راههای خداشناسی، صفات خدا، اعجاز قرآن، نبوت، امامت، معاد، وصیت، شکار، محجورین، لقطه، کفالت، اجاره، جعاله، مزارعه، مساقات، شرکت، صلح، حواله و وکالت از دیگر بخشهای رساله مذکور است.
آیتالله جعفر سبحانی دربیستم فروردین ماه ۱۳۰۸شمسی در تبریز چشم به جهان گشود و ازسن ۱۴سالگی به آموختن علوم دینی پرداخت. مرحوم آیتالله العظمی بروجردی، مرحوم آیتالله حاج سید محمد کوه کمری، علامه سید محمدحسین طباطبایی و آیتالله العظمی امام خمینی از جمله اساتید وی بودند.
تاسیس و نگارش دانشنامه کلام اسلامی، تاسیس مجله و مرکز تخصصی کلام اسلامی، تاسیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام صادق(ع) قم، تألیف کتب درسی دانشگاهی و حوزوی و عضویت در هیات امنای دایرهالمعارف اسلامی از جمله فعالیتهای علمی و فرهنگی وی است.
الموسوعه الرجالیه، موسوعه طبقات الفقهاء، معجم التراث، الکتب الکلامیه و معجم طبقات المتکلمین از جمله آثار منتشر شده وی است.
منبع خبر: خبرگزاری قرآنی ایران
سخنرانان و مداحان میتوانند با بیان صفات و ویژگیهای آن حضرت مردم را با سیره و روش زندگی حضرت زهرا(س) آشنا کنند.
آیتالله صافی گلپایگانی خواستار برگزاری مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) مطابق با شعائر اسلامی شد.
به گزارش خبرنگار مهر در قم ، آیتالله صافی گلپایگانی صبح سهشنبه در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی زمینی سپاه سراسر کشور با ایشان با اشاره به نزدیک شدن به ایام عزاداری حضرت زهرا(س) گفت : عزاداریها در سطح کشور باید مطابق شعائر اسلامی و به دور از تنش برگزار شود.
وی با برشمردن صفات و ویژگیهای اخلاقی و عرفانی حضرت زهرا(س) تصریح کرد : سخنرانان و مداحان میتوانند با بیان صفات و ویژگیهای آن حضرت مردم را با سیره و روش زندگی حضرت زهرا(س) آشنا کنند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت زهرا(س) الگوی زنان عالم است اظهار داشت : بر همگان واجب است حق آن حضرت را در جامعه ادا کرده و روایات و معارف حضرت زهرا(س) را به جامعه بیشتر معرفی کنند.
آیتالله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به نیروهای مسلح در کشور خاطرنشان کرد : کسانی که به عنوان قوای مسلح در کشور فعالیت میکنند باید با اعمال و رفتار مناسب و بهره گیری از قوای نظامی در برابر مستکبران ایستادگی کنند.
وی با اشاره به نقشههای دشمنان و توطئههای آنها بر علیه ایران ادامه داد : باید با توکل بر خدا و پیگیری مقاصد امام زمان(عج) در کشور این نقشهها را نابود کنیم.
این مرجع تقلید متذکر شد : باید با پیروزی از دستورات اسلام و امام زمان(عج) در مسیر اسلام قرار بگیریم و جامعه را نیز به این مسیر هدایت کنیم.
وی در پایان با اشاره به طرح امنیت اجتماعی و مبارزه با بدحجابی در کشور که توسط نیروی انتظامی اجرا میشود تصریح کرد : باید تمام معاصی و منکرات در جامعه از بین برود و جامعهای به دور از کوچکترین ناامنی داشته باشیم.
منبع خبر: خبرگزاری مهر
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هویت مجلس هفتم را پایبندی به اصول اسلامی و ارزشهای انقلاب دانستند و با اشاره به جهت گیری و عملکرد مجلس براساس این هویت تأکید کردند: اهتمام نمایندگان مجلس هفتم به طبقات ضعیف و تلاش برای حل مشکلات مردم، مواضع اصولی، منطقی و صریح ضداستکباری در مسائل جهانی به ویژه موضوع هسته ای، و هماهنگی با دولت اصولگرا از جمله نقاط بارز و برجسته این دوره از مجلس است که این مسیر باید در یک سال آینده نیز با در نظر گرفتن مصالح کشور، با قوت و قدرت ادامه یابد.
رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از زحمات رئیس و نمایندگان مجلس هفتم، عملکرد سه ساله این دوره از مجلس را خوب ارزیابی کردند و با اشاره به شرایط شکل گیری این مجلس، افزودند: مجلس هفتم در شرایطی شکل گرفت که برخی افراد غافل، مسائل تنش زا و مخالف مبانی و اصول نظام اسلامی را مطرح می کردند اما در چنین فضای نامناسبی، مردم در جهت مخالف کسانی که درصدد از بین بردن اصول و ارزشهای اسلام و انقلاب بودند، این مجلس را برگزیدند که نشان دهنده عشق و علاقه قلبی مردم به اصول اسلامی و ارزشهای انقلاب است.
ایشان رأی مردم را به مجلس هفتم در این فضا، پدیده و مقطعی بسیار حساس در تاریخ کشور ارزیابی و خاطرنشان کردند: مجلس هفتم براساس چنین هویتی شکل گرفت و این هویت موجب امتیازات و ویژگیهای مهمی در عملکرد سه ساله این مجلس شده است.
حضرت آیت الله خامنه ای، اهتمام به طبقات ضعیف و دور مانده از بسیاری از امتیازات را یکی از ویژگیهای مجلس هفتم برشمردند و افزودند: پاسخ مناسب این دوره از مجلس برای اجرایی شدن سیاستهای کلی اصل 44 و تشکیل کمیسیون ویژه از دیگر نقاط اساسی مجلس است که باید با حمایت جدی از این کمیسیون، قانونی محکم، قوی و ماندگار درخصوص اجرای اصل 44 به تصویب برسد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه مواضع محکم و اصولی مجلس هفتم در مسائل جهانی و در مواجهه با استکبار، از نقاط قوت بسیار بارز مجلس است، خاطرنشان کردند: منطق نظام اسلامی در مقابل سیاستهای زورگویانه و سلطه گرانه امریکا، منطقی مستدل و مورد قبول مسلمانان جهان و همه ملتهای آزاده است زیرا ملت ایران نمی خواهد یک قدرت متجاوز، مدعی و طلبکار به منابع او دست اندازی و برای کشور تعیین تکلیف کند.
ایشان افزودند: مجلس هفتم در موضع رفیع و والای مجلس قانونگذاری، در مسائل مختلف سخن ملت ایران را با صراحت و با منطق بیان کرد که این بسیار ارزشمند است.
حضرت آیت الله خامنه ای پرهیز مجلس هفتم را از مسائل تشنج زا و اختلاف افکن، از دیگر امتیازات این مجلس بیان و تأکید کردند: موضع مجلس در موضوع هسته ای و الزام دولت به ایستادگی که دولت نیز خواستار آن و پیشرو در آن بود، تصمیمی براساس مصلحت آینده کشور و از نقاط برجسته مجلس هفتم است.
ایشان هماهنگی دولت و مجلس را از برکات این دوره برشمردند و تصریح کردند: باید با دولت همراهی کرد و نباید دولت اصولگرای معتقد به مبانی انقلاب و به شدت در حال تحرک و خدمت به مردم، تضعیف شود.
حضرت آیت الله خامنه ای همراهی با دولت را نگاه مصلحت اندیشانه اساسی دانستند و خاطرنشان کردند: این به معنای انتقاد نکردن نیست، ولی انتقاد هم باید دلسوزانه باشد به گونه ای که در کنار نقاط ضعف، نقاط قوت بیان شود تا شائبه مسائل شخصی و جناحی پیش نیاید.
ایشان با اشاره به اینکه هماهنگی دولت و مجلس، مخالفان و دشمنانی دارد افزودند: این افراد می گویند که مجلس و دولت را یکدست کرده اند در حالی که مجلس با انتخاب مردم تشکیل شده است و رئیس جمهور را هم مردم انتخاب کرده اند ضمن آنکه یکدستی دولت و مجلس عیب نیست بلکه حُسن است زیرا این دو قوه می توانند با همکاری یکدیگر، اهداف مشترک را پیگیری کنند.
رهبر انقلاب اسلامی سال آخر مجلس را سال امتحان الهی خواندند و تأکید کردند: باید در این یک سال، به اولویتها و نیازهای اساسی و فوری کشور به دور از نگاه جناحی، قومی و منطقه ای توجه شود.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه نمایندگان باید در اظهارات خود دقت لازم راداشته باشند تا پیام غلط به دشمن داده نشود، در نظر گرفتن برخی ملاحظات را در بررسی مسائل، ضروری خواندند و افزودند: نباید در پی مسائلی رفت که مخالفت آن با قانون اساسی از ابتدا مشخص است زیرا این گونه مسائل موجب تضییع وقت مجلس می شود همچنین وقت مجلس نباید صرف برخی جزئیات مسائل اجرایی شود.
ایشان بررسی عملکرد شخصی و جمعی را از دستورهای اکید اسلام دانستند و افزودند: محاسبه و بررسی عملکرد موجب اصلاح ضعف ها می شود ضمن آنکه نقاط قوت نیز مایه دلگرمی و ادامه مسیر خواهد شد.
در ابتدای این دیدار آقای حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی در گزارشی از عملکرد سه ساله مجلس هفتم، پرتحرکی به دور از غوغاسالاری، دفاع از عزت و استقلال کشور و ملت، پاسداری از ارزشهای انقلاب و اصول نظام، و تأکید بر مبارزه با مفاسد اقتصادی را از ویژگیهای مجلس برشمرد و گفت: نمایندگان مجلس هفتم همواره دغدغه پیگیری نیازها و مشکلات اصلی مردم را داشته اند و در همه طرحها و لوایح، این مسئله از جهت گیریهای اصلی بوده است.
وی با اشاره به نقش مرکز پژوهشهای مجلس در نگاه کارشناسانه و دقیق نمایندگان به طرحها و لوایح، درخصوص اهتمام مجلس هفتم به اجرای سیاستهای کلی اصل 44 افزود: با تشکیل کمیسیون ویژه اصل 44 تلاش شده است تا در جهت اجرای این اصل به صورت کارشناسی و همه جانبه کمک شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر همدلی مجلس و دولت، به وظایف نظارتی مجلس از طریق سازوکارهای قانونی و دیوان محاسبات اشاره و خاطرنشان کرد: مجلس هفتم در مسائل بین المللی نیز حضوری قوی و جدی داشته است که برگزاری همایش جهانی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین و قدس شریف و همچنین تبدیل انجمن مجالس آسیایی برای صلح به مجمع مجالس آسیا و تشکیل آن در تهران از جمله اقدامات نمایندگان مردم در بُعد بین المللی است.
آقای حداد عادل، نظارت بر سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را از دیگر اقدامات مجلس هفتم بیان کرد.
مىگوید: «به همان دلیل که یک سلسله غرایز مادى، ما را با این دنیا پیوند مىدهد، غرایز معنوى هم ما را با دنیاى دیگر پیوند مىدهد» (1) .
این مرد تعبیرات عجیبى دارد.گاهى مىگوید: «این فلسفههایى که بشر به وجود آورده(یعنى فلسفههاى ماوراى طبیعى)به منزله ترجمههایى است که انسان از زبان دیگرى انجام داده باشد» (2) .
یعنى اینهایى را که بشر خیال مىکند در مسائل ماوراى طبیعت با فکر و عقل خود بدان رسیده، اینها در واقع نداى دل خود اوست، قلب او و دل او با زبان دیگرى، با نور دیگرى، با روشنایى دیگرى آنها را دریافته و بعد با زبان عقل به آنها شکل فلسفى داده است.
آلکسیس کارل جراح و فیزیولوژیست معروف فرانسوى که بعدها مقیم امریکا شده، همان شخصى که کتاب انسان موجود ناشناخته را که بسیار جالب و عمیق است نوشته و یک بار هم برنده جایزه نوبل شده، راجع به حقیقت دعا کتابى دارد به نام نیایش که ترجمه هم شده است.او مىگوید: «دعا عالىترین حالت مذهبى در انسان است و حقیقت آن پرواز روح بشر است به سوى خدا» (3) .
هم او مىگوید: «در وجدان انسان شعله فروزانى است که گاه و بیگاه انسان را متوجه خطاهاى خویش مىکند، متوجه گمراهیها و کج فکرىهایش مىسازد.همین شعله فروزان است که انسان را از راه کجى که مىرود باز مىدارد» (4) .
..............................................................
1.دین و روان.
2.همان ماخذ.
3.نیایش، بخش اول.
4.نیایش.
او مىگوید:
«گاهى انسان در حالات معنوى خود جلال و ابهت آمرزش را احساس مىکند» (1) .
در این زمینه گفتهها زیاد است.اینها را براى این گفتم که اولا بدانید در میان خود منکرین دین، راجع به منشا دین و اینکه دین ناشى از چیست، آیا ناشى از ترس است، ناشى از جهل است، و یا از چیز دیگرى است، وحدت نظرى وجود ندارد و ثانیا بسیارى از دانشمندان معروف و مشهور جهان به فطرى و طبیعى بودن حس دینى نظر دادهاند و آن را جزء لا ینفک وجود بشر به شمار آوردهاند.
در اینجا بد نیست نظریه معروفترین دانشمند عصر ما را درباره حس دینى و مبنا و منشا آن نیز براى شما نقل کنم.اخیرا مجموعهاى منتشر شده است که حاوى یک سلسله نامه یا مقاله یا سخنرانى از فیزیسین و ریاضىدان معروف و بزرگ عصر ما آلبرت اینشتاین است.در این مجموعه فصلى دارد تحت عنوان «مذهب و علوم» .در اینجا اینشتاین نظر خود را درباره مذهب و وظیفهاى که علوم و هنرها در زمینه مذهب دارند بیان مىکند.این دانشمند مدعى است که احساسات موجود مذهب متفاوت است، علت گرایش به مذهب را در همه طبقات نمىتوان یکسان دانست.او مىگوید: «براى یک انسان ابتدائىترس - ترس از مرگ، ترس از گرسنگى، ترس از جانور وحشى، ترس از مرض - ایجاد کننده زمینه مذهبى است.فکر محدود و عدم رشد عقل انسان بدوى براى خود موجودات کم و بیش شبیهى مىسازد.این موجودات را با دست و فکر خود مىسازد و بعد از این آفریدن به این فکر مىافتد که چگونه از خشم آنها جلو بگیرد، چطور بر سر لطفشان بیاورد.این گونه مذهب را مذهب ترس باید نامید و خدایى که در این مذهب پرستیده مىشود خداى واقعى نیست، منجر به نوعى بتپرستى مىشود» (2) .
مىگوید: «خصیصه اجتماعى بشر نیز یکى از تبلورات مذهب است.یک فرد مىبیند پدر و
..............................................................
1.نیایش.
2.نقل از مجموعهاى از نامهها و مقالات آلبرت اینشتاین، فصل «مذهب و علوم» .
مادر، خویشان و رهبران و بزرگان مىمیرند، یک یک اطراف او را خالى مىگذارند، پس آرزوى هدایتشدن، دوست داشتن، محبوب بودن و اتکاء و امید داشتن به کسى، زمینه قبول عقیده به خدا را در او ایجاد مىکند» (1) .
به عقیده اینشتاین خدایى که ناشى از این احتیاج است نیز خداى واقعى نیست.صفاتى که براى او فرض مىشود همه صفات انسانى است.کتاب مذهبى یهودیان و همچنین انجیل اینچنین خدایى را معرفى مىکنند.این مذهب نسبت به مذاهب ترس یک درجه تکامل یافته است.آنگاه چنین مىگوید: «ولى فراموش نشود که در این بین عده قلیلى از افراد و اجتماعات یافت مىشوند که یک معنى واقعى از وجود خدا را وراى این اوهام دریافتهاند که واقعا داراى خصائص و مشخصات بسیار عالى و تفکرات عمیق و معقول بوده به هیچ وجه قابل قیاس با آن عمومیت عقیده نیستند» (2) .
مقصودش این است که گمان نرود در میان اجتماعاتى که آن دو نوع مذهب وجود داشته و دارد همه افراد فکرشان درباره خدا سطحى است، افرادى هم در همان جماعات یافت مىشوند که خدا را آنچنان که شایسته قدس و جلال او هست در نظر مىآورند و پرستش مىنمایند.آنگاه چنین مىگوید: «یک عقیده و مذهب ثالث، بدون استثناء در ذهن همه وجود دارد، گر چه با شکل خالص و یکدست در هیچکدام یافت نمىشود.من آن را «احساس مذهبى آفرینش یا وجود» مىنامم.بسیار مشکل است که این احساس را براى کسى که کاملا فاقد آن است توضیح دهم، بخصوص که در اینجا دیگر بحثى از آن خدا که به اشکال مختلفه تظاهر مىکند نیست.در این مذهب، فرد به کوچکى آمال و هدفهاى بشر و عظمت و جلالى که در ماوراى امور و پدیدهها در طبیعت و افکار تظاهر مىنماید پى مىبرد.او وجود خود را یک نوع زندان مىپندارد چنانکه مىخواهد از قفس تن پرواز کند و تمام هستى را یکباره به عنوان حقیقت واحد دریابد...» (3)
..............................................................
1.مجموعهاى از نامهها و مقالات آلبرت اینشتاین، فصل «مذهب و علوم» .
2 و 3.همان ماخذ.